//
archives

Arkiv for

Trening er gøy!

Da er vi i gang med et nytt semester med mange muligheter.

Første tegn på hverdagen er vekkerklokken og jeg blir like overrasket hver morgen. Hopper nesten i sengen. Men om litt er det en del av rutinen igjen som alle andre ting i hverdagen.

Det er flere ting som skal bli rutine igjen etter ferien, blandt annet trening. Trening gir energi, er mental avspenning, frigjør gledeshormoner og løpet av en god treningsøkt får du garantert lyst til å smile og le. Den følelsen er bare fantastisk.

Men trening kan og skape stress, dårlig samvittighet og dårlig humør. Årsaken er at mange går og tenker på tening uten å faktisk trene. Hvor mange tenker ikke samme tanken uke inn og uke ut….nå må jeg trene…mandag da starter jeg…..i helgen skal jeg løpe en lang tur……, ukene går og vips er det jul med 5 treningsøkter på samvittigheten.

Så hvordan få trening inn i hverdagen og som vane. Her er mine råd:

  • Sett deg et mål om antall ganger du skal trene pr uke. Husk at målet må være realistisk. 30 minutter 3 ganger i uken er mye bedre enn ingenting.
  • Sett av faste tider til trening. F.eks på vei hjem fra jobb, i lunsjen eller før jobb. Det er enkelre å få det til om du gjør det i forbindelse med at du er ute av huset. Det kreves ekstra selvdisiplin etter middagen er inntatt og du har satt deg godt til rette i sofaen for å synke maten.
  • Spis godt gjennom hele dagen for å ha energi. Har du ikke energi er trening det første som blir droppet. Energinivået er enkleste unskyldning for ikke trene.
  • Se på trening som noe positivt. TRENING ER GØY :)
  • Meld deg på en fast gruppetrening du må gå til.
  • Varier mellom f.eks løping/sykling, styrektrening og pilates.

For å lykkes med trening i hverdagen mener jeg det viktigste er å sette seg et realistisk mål, lag en rutine og fortsett med denne over lang tid. Jeg har en todagers regel. Aldri mer enn to dager uten trening for da blir det tungt å komme igang igjen. Men husk at trening er mye, det behøver ikke være like hardt og vare like lenge hver gang.

Dette er bare noen forslag til raske treningsøkter.

Hos OK klinikken er det mange som har fått trening inn i hverdagen gjennom enten gruppetrening eller personlig trening.

Pilatesgruppene er fulle så vi setter nå opp enda flere timer! Ny svangerskapsgruppe er også igang. Og det er utrolig gøy å kunne ha barseltrening med damene som trente seg gjennom hele svangerskapet i vinter/vår halvåret.

Start i dag med et mål og finn tid i kalenderen. Det føles så godt :)

Marit

Formen dag til dag

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

%d bloggere like this: